Efter kritikstormen – inget PSN-krav för Helldivers 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Varför skriver ni som om Pilestedt (CEO på Arrowhead) är oskyldig och gör allt för oss spelare när det är han personligen som stängde av PSN-kravet nu i början för att folk skulle "kunna" spela (läs lura in så många spelare som möjligt), som sedan måste registrera sig, trots att alla dessa spelare i över 170 regioner inte kommer att kunna göra det? Han har också känt till PSN-kravet i 6 månader.

https://i.imgur.com/gDC6RDa.png

Källa.

Att folk ens kunde köpa spelet i regioner där PSN inte fungerar är 100% sony's fel dock och inget arrowhead hade kontroll över, publishern hanterar försäljningen och det inkluderar inställningar för vilka regioner som kan köpa produkten.

Är han 100% oskyldig på alla sätt? Nej så klart inte, han säger ju det själv att del av det hela var hans miss att det inte var klarare att det var temporär lösning men kravet fortfarande existerade, men att folk kunde köpa det i regioner där man inte kunde använda PSN kan inte han få skulden för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nu är det ju inget problem alls att skaffa PSN konto i ett seriöst land som Sverige eller Australien. Det här handlar inte om oss eller EU.

Om företaget Sony väljer att inte sälja tv-spel i ett land är landet inte ett "seriöst" land? Valve klarar av att sälja tv-spel i dessa länder på Steam. Jag tycker det här mer verkar vara ett Sony-problem.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Sony har verkligen tappat det. Från att vara för spelarna och vara den självklara spelleverantören så har de efter MeToo gjort allt de kunnat för att förlora så många spelare och utvecklare som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Naw, vad ska folk klaga på nu då? Tillbaka att gnälla på Denuvo eller nåt I guess.

Om du inte hängt med så blev runt 90 länder portade från spelet iom kravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kommer du ihåg ungefär när det var? Var det innan december 2023, får då ser det ut att ha stått som ett krav?

Om jag inte minns fel köpte jag mitt dagarna när det var som "värst" med serverstrul, grabben fick mig att titta på det.
Han länkade med till PSN sida där det mycket riktigt stod "Optional".
Har det stått på något annat ställe att det var "Required" så har jag missat det totalt för det var först häromdagen när de kom med nyheten som jag la märke till att det stod på Steam att det var "Required" vilket det gör fortfarande fast nyheten är att SONY släppt kravet.

Permalänk
Medlem

Haha, sån sjuk överredaktion folk fick av det här, hur många spel som helst har detta redan och i princip ingen har bryt sig.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Haha, sån sjuk överredaktion folk fick av det här, hur många spel som helst har detta redan och i princip ingen har bryt sig.

Hade varit betydligt mycket mindre problem om spelet hade kravet tydligt från dag 1 och inte gick att köpa i regioner där PSN inte kunde användas. Då hade de som brytt sig (och missat att det krävdes) bara refundat spelet när de märkte det. Exakt samma sak händer med deras anti-cheat lösning, de som bryr sig köper inte eller refundar när de inser att det krävs, om de däremot hade kört utan anticheat länge nog att folk var förbi refund perioden sen la till det då känner de som bryr sig lurade.

Jag personligen missade helt att det krävdes då det var en prompt som kunde skippas och man aldrig såg igen, dock bryr jag mig inte speciellt mycket personligen om kravet så hade inte stoppat mig. Betyder dock inte att jag behöver se ner på de som faktiskt bryr sig, många har haft extremt dåliga erfarenheter med Sony och vill inte skapa någon som helst länk mellan sitt steam och psn konto om det kan undvikas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Haha, sån sjuk överredaktion folk fick av det här, hur många spel som helst har detta redan och i princip ingen har bryt sig.

Men varför ska det finnas överhuvudtaget? Varför ska PC-spelare vara tvungna att skaffa ett Playstation-konto när det inte finns en enda fördel? Som PC-spelare har man kanske inget PSN-konto.

Och om Sony tycker att det är en sån enkel och oviktig sak så behöver dom inte ha kravet överhuvudtaget. Problemet här är Sony, inte spelare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Om du inte hängt med så blev runt 90 länder portade från spelet iom kravet.

Skrivet av Haziza:

Haha, sån sjuk överredaktion folk fick av det här, hur många spel som helst har detta redan och i princip ingen har bryt sig.

Läs inlägget ovan kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Varför skriver ni som om Pilestedt (CEO på Arrowhead) är oskyldig och gör allt för oss spelare när det är han personligen som stängde av PSN-kravet nu i början för att folk skulle "kunna" spela (läs lura in så många spelare som möjligt), som sedan måste registrera sig, trots att alla dessa spelare i över 170 regioner inte kommer att kunna göra det? Han har också känt till PSN-kravet i 6 månader.

https://i.imgur.com/gDC6RDa.png

Källa.

Självklart är det så, han ville vara Sonys duktiga lilla pojke och locka in så många som möjligt och sedan tvinga dessa att skaffa PSN-konton så att Sonys VD kan visa aktieägarna +300 000 nya PSN-konton för kvartalet så att alla kan få feta bonusar. Antalet köp och därmed nya PSN-konton, hade varit färre om kravet funnits där från dag ett.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Varför skriver ni som om Pilestedt (CEO på Arrowhead) är oskyldig och gör allt för oss spelare när det är han personligen som stängde av PSN-kravet nu i början för att folk skulle "kunna" spela (läs lura in så många spelare som möjligt), som sedan måste registrera sig, trots att alla dessa spelare i över 170 regioner inte kommer att kunna göra det? Han har också känt till PSN-kravet i 6 månader.

https://i.imgur.com/gDC6RDa.png

Källa.

De stängde av kravet då servrarna gick ned. Bättre alternativ än att inte kunna spela alls eller?

Att veta om PSN krav betyder inte att man vet att det inte finns i alla länder. Sony har hand om försäljning, vilka länder det finns tillgängligt i på steam och butiker.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Om företaget Sony väljer att inte sälja tv-spel i ett land är landet inte ett "seriöst" land? Valve klarar av att sälja tv-spel i dessa länder på Steam. Jag tycker det här mer verkar vara ett Sony-problem.

Sony får sälja vart dom vill men att det inte framgick klart och tydligt vid köp var en tabbe. Det har inget med seriösa länders konsumenträtt att göra.

Permalänk
Medlem

Sony har ju nu erkänt att det var fel och dom har också erkänt att dom inte förstår sig på PC överhuvudtaget.

Det är inte ofta företag erkänner sig vara inkompetenta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Och det är därför man kör Steam på så mycket som möjligt.

Steam som inte ens säljer digitala licenser på spel, utan säljer digitala prenumeration på spel. Prenumerationer som de ger sig rätten att ta bort utan ersättning, så länge som det inte görs mot enskilda personer som fuskat, den anser sig till exempel ha rätten att ta bort tex ett spel från alla svenska kunder.

Skrivet av Maximo:

Nu är det ju inget problem alls att skaffa PSN konto i ett seriöst land som Sverige eller Australien. Det här handlar inte om oss eller EU.

Folkstormen kom inte från länder och territorier där man inte kunde skaffa PSN. De i de länder där det var inga problem med att skaffa PSN, sket fulltständigt i de andra inte kunde, det handlade bara om man inte ville skaffa ett PSN-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Om jag inte minns fel köpte jag mitt dagarna när det var som "värst" med serverstrul, grabben fick mig att titta på det.
Han länkade med till PSN sida där det mycket riktigt stod "Optional".
Har det stått på något annat ställe att det var "Required" så har jag missat det totalt för det var först häromdagen när de kom med nyheten som jag la märke till att det stod på Steam att det var "Required" vilket det gör fortfarande fast nyheten är att SONY släppt kravet.

Ok. Ja, på Sonys FAQ stod det fram tills nyligen att det var Optional. På Steam verkar det hela tiden ha stått att det är ett krav.

Om Sony menade att det "för tillfället inte är ett krav" så borde de ha skrivit det klart och tydligt, vilket de definitivt inte gjorde.

Skrivet av nu1mlock:

Men varför ska det finnas överhuvudtaget? Varför ska PC-spelare vara tvungna att skaffa ett Playstation-konto när det inte finns en enda fördel? Som PC-spelare har man kanske inget PSN-konto.

Cross-play hade varit ett rimligt antagande, men nu verkar de ju inte kräva PSN-konto för det heller så vem vet. Microsoft-spel kräver väl hyfsat ofta att man kopplar ett Xbox-konto så kanske helt enkelt är en sådan grej.

Skrivet av RaidSoft:

Hade varit betydligt mycket mindre problem om spelet hade kravet tydligt från dag 1.

Skrivet av Maximo:

Sony får sälja vart dom vill men att det inte framgick klart och tydligt vid köp var en tabbe.

Läste man på Steam så framgick det i och för sig ganska tydligt, förutsatt att man scrollade ner till där sådan information (samt information om anti-cheat och DRM) brukar stå. Misstänker att många inte gjorde det dock. Även inne i spelet står det att det är ett krav, trots att en Skip-knapp finns, så en refund direkt hade troligen varit ganska enkel.

Sedan känns kravet som sådant ganska överflödigt eftersom det inte faktiskt verkar ge någon ytterligare funktionalitet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tycker detta var riktigt inspirerande om jag ska vara ärlig. Var med mitt i stormen mellan Lör-Sön och jag har aldrig sett så många människor hålla med om något på samma ställe. Skönt att bägge sidor blir påminda för likt mega företag som Sony så har även konsumenterna glömt vilka som egentligen har makten. Denna gången var vi inte splittrade, vilket oftast brukar vara problemet. Man har massa människor som säger "Äsch, skaffa er ett liv", "Vem bryr sej det tar bara 2 minuter" osv. osv.

Är också glad när jag ser att omdömet på Steam håller på att skifta för Arrowhead förtjänar inte att deras spel total tankar, visst dom gjorde ett par misstag när det kommer till kommunikation men det kan förlåtas, dom gjorde sitt bästa under shit-stormen i helhet.

Edit: Roligt att spelet skapar företagens värsta mardröm. Spelet mer eller mindre tränar oss att klara gemensamma mål som är omöjliga om inte alla hjälps åt!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av underd0g76:

Teorin (på Reddit) är att kravet försvann på grund av att Steam började ge användare refunds oavsett speltid.

Money talks.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Trist att spelarna inte hade samma energi mot spelets rootkit-anticheat.

Håller med. Vill köra spelet men vägrar ett koreanskt rootkit för att lira ett PvE-spel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av LeifSandvik:

Sony har verkligen tappat det. Från att vara för spelarna och vara den självklara spelleverantören så har de efter MeToo gjort allt de kunnat för att förlora så många spelare och utvecklare som möjligt.

Inte för att vara den som är den men med sina 26,9 miljarder US dollar i omsättning, vilket för övrigt gör dem störst i världen så verkar Sony Interactive Entertainment ändå hanka sig fram. Huruvida de förlorat spelare en masse eller om de förlorat utvecklare låter jag vara osagt, jag tror dock inte så är fallet.

Sony har nog snarare hittat det, än tappat det. Nintendo är t.ex. hälften så stora.

Vad det ett "dick-move" av Sony med Helldivers 2 och PSN-länkning, absolut, men social media och internet har en förmåga att ibland måla en lite annan bild av verkligheten än vad som är sant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok. Ja, på Sonys FAQ stod det fram tills nyligen att det var Optional. På Steam verkar det hela tiden ha stått att det är ett krav.

Om Sony menade att det "för tillfället inte är ett krav" så borde de ha skrivit det klart och tydligt, vilket de definitivt inte gjorde.

Cross-play hade varit ett rimligt antagande, men nu verkar de ju inte kräva PSN-konto för det heller så vem vet. Microsoft-spel kräver väl hyfsat ofta att man kopplar ett Xbox-konto så kanske helt enkelt är en sådan grej.

Läste man på Steam så framgick det i och för sig ganska tydligt, förutsatt att man scrollade ner till där sådan information (samt information om anti-cheat och DRM) brukar stå. Misstänker att många inte gjorde det dock. Även inne i spelet står det att det är ett krav, trots att en Skip-knapp finns, så en refund direkt hade troligen varit ganska enkel.

Sedan känns kravet som sådant ganska överflödigt eftersom det inte faktiskt verkar ge någon ytterligare funktionalitet.

Om psn är ett krav så ska det framgå tydligt och vara enkelt att refunda för dom som missar det. Inga konstigheter alls. Sony klantade sig när dom tog bort kravet ett tag och sen la tillbaka det efter att refundtiden gått ut för alla spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Cross-play hade varit ett rimligt antagande, men nu verkar de ju inte kräva PSN-konto för det heller så vem vet. Microsoft-spel kräver väl hyfsat ofta att man kopplar ett Xbox-konto så kanske helt enkelt är en sådan grej.

Jag kan gå med på att man kan behöva konton för cross-play, men som du säger så fungerar det skitbra ändå. Dessutom kanske man inte vill spela med konsol-spelare och ska man inte köra cross-play så försvinner ju det argumentet också.

Som PC-spelare finns det ingen som helst fördel med att skaffa eller länka ett PSN-konto. Tvärtom så riskerar man bara att all den informationen säljs och läcks - Sony är trots allt kända för att ha värdelös säkerhet och har hackats flertalet gånger.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om psn är ett krav så ska det framgå tydligt och vara enkelt att refunda för dom som missar det. Inga konstigheter alls. Sony klantade sig när dom tog bort kravet ett tag och sen la tillbaka det efter att refundtiden gått ut för alla spelare.

Det håller jag med om.

Skrivet av nu1mlock:

Jag kan gå med på att man kan behöva konton för cross-play, men som du säger så fungerar det skitbra ändå. Dessutom kanske man inte vill spela med konsol-spelare och ska man inte köra cross-play så försvinner ju det argumentet också.

Som PC-spelare finns det ingen som helst fördel med att skaffa eller länka ett PSN-konto. Tvärtom så riskerar man bara att all den informationen säljs och läcks - Sony är trots allt kända för att ha värdelös säkerhet och har hackats flertalet gånger.

Ja, det är lite konstigt att de inte ens försöker sälja in varför man bör länka sitt konto. De flesta spel av denna typ brukar ju åtminstone dela ut lite gratis cosmetics eller annat av "värde" i spelet som kompensation för de som väljer att länka sina konton.

Ja, PSN har definitivt inte det bästa ryktet rörande säkerhet.

Det kan ju ha legat något i att kontot gör det enklare för utvecklarna att hantera fuskande spelare etc. Skulle behöva mer detaljer där dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Läste man på Steam så framgick det i och för sig ganska tydligt, förutsatt att man scrollade ner till där sådan information (samt information om anti-cheat och DRM) brukar stå. Misstänker att många inte gjorde det dock. Även inne i spelet står det att det är ett krav, trots att en Skip-knapp finns, så en refund direkt hade troligen varit ganska enkel.

Sedan känns kravet som sådant ganska överflödigt eftersom det inte faktiskt verkar ge någon ytterligare funktionalitet.

Absolut att det tekniskt sett stod där, men det är fruktansvärt enkelt att missa det, in-game exempelvis så stod det bara mot slutet av texten att det krävs. När en skip knapp finns så kommer en väldigt stor andel läsa toppen, se att det går att skippa sen gå vidare (detta är vad som hände för mig, jag lär inte vara ensam om det).

Lika på steam store sidan så är det extremt enkelt att missa, är båda legalt skyddande? Ja det är det nog, skulle nog vinna om det togs upp i rätten. Ändrar det dock att det var något lätt missat och som ändå känns som en rug-pull senare även om de tekniskt sett har rätt? Speciellt då spelet onekligen fungerar utan problem utan att länka det.

Dock så ändrar det inte att Sony tillät att spelet såldes i regioner där PSN inte fungerar om det skulle vara ett krav, finns verkligen inget argument utöver att det helt enkelt var ett stort misstag från deras sida, det är det enda som är helt oförsvarbart i det hela.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det var ett märkligt beslut av Sony och att det var bra att de backade.

Samtidigt: herregud vilka jävla överreaktioner. Tycker man att detta är ett stort problem i sitt liv har man sannerligen inte så många verkliga problem att bekymra sig över. Gamingvärlden är konstig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Samtidigt: herregud vilka jävla överreaktioner. Tycker man att detta är ett stort problem i sitt liv har man sannerligen inte så många verkliga problem att bekymra sig över. Gamingvärlden är konstig.

Inte för de länder där PSN inte är tillgängligt. Det skulle göra att deras köpta spel på Steam helt plötsligt skulle bli ospelbart. Så helt obefogat var det förvisso inte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Absolut att det tekniskt sett stod där, men det är fruktansvärt enkelt att missa det, in-game exempelvis så stod det bara mot slutet av texten att det krävs. När en skip knapp finns så kommer en väldigt stor andel läsa toppen, se att det går att skippa sen gå vidare (detta är vad som hände för mig, jag lär inte vara ensam om det).

Lika på steam store sidan så är det extremt enkelt att missa, är båda legalt skyddande? Ja det är det nog, skulle nog vinna om det togs upp i rätten. Ändrar det dock att det var något lätt missat och som ändå känns som en rug-pull senare även om de tekniskt sett har rätt? Speciellt då spelet onekligen fungerar utan problem utan att länka det.

Nja, det framgick på samma ställe som det alltid framgår om någon tredjepartprodukt som folk potentiellt ogillar är ett krav. Det är enligt mig fullt rimligt att skriva det där.

Väl inne i spelet står det sedan på raden precis ovanför Skip-knappen att det är ett krav. Det är inte direkt som att de försökt dölja det.

De borde helt enkelt ha varit tydligare med att kravet temporärt var borttaget på grund av tekniska problem, och Sony borde aldrig ha skrivit som de gjorde på sin egen FAQ. Att reagera som folk gjorde på att Arrowhead vetat om kravet i 6 månader, när den informationen uttryckligen stod på Steam flera månader innan release tycker jag är obefogat.

Sony borde dock ha insett hur begränsad deras lista av länder med stöd för PSN är och ha åtgärdat detta innan release, alternativt inte sålt spelet där. Om de vill få PSN att bli en grej på PC funkar det inte att begränsa sig på det sättet.

Skrivet av RaidSoft:

Dock så ändrar det inte att Sony tillät att spelet såldes i regioner där PSN inte fungerar om det skulle vara ett krav, finns verkligen inget argument utöver att det helt enkelt var ett stort misstag från deras sida, det är det enda som är helt oförsvarbart i det hela.

Nej, och det är ju definitivt ett problem. Det är det nog ingen som argumenterar emot.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Sony kommer självfallet kräva PSN-konton och länkning för alla kommande titlar och Helldivers 2 kommer kräva länkning inom ett halvår-år.

Jahopp, och där blev även Ghost of Tsushima bannat från ca 180 regioner utan PSN. Nu kan man inte ens köpa det för att spela single player om Sony tycker att man bor på fel ställe.

Vilka idioter.

https://steamdb.info/sub/962153/info/

Visa signatur

press nu1mlock